NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ صَالِحٍ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ
حَسَّانَ
حَدَّثَنَا
الْوَلِيدُ
بْنُ رَبَاحٍ
قَالَ
سَمِعْتُ نِمْرَانَ
يَذْكُرُ
عَنْ أُمِّ
الدَّرْدَاءِ
قَالَتْ
سَمِعْتُ
أَبَا
الدَّرْدَاءِ
يَقُولُ
قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ إِنَّ
الْعَبْدَ
إِذَا لَعَنَ
شَيْئًا صَعِدَتْ
اللَّعْنَةُ
إِلَى
السَّمَاءِ
فَتُغْلَقُ
أَبْوَابُ
السَّمَاءِ
دُونَهَا ثُمَّ
تَهْبِطُ
إِلَى
الْأَرْضِ
فَتُغْلَقُ أَبْوَابُهَا
دُونَهَا
ثُمَّ
تَأْخُذُ
يَمِينًا
وَشِمَالًا
فَإِذَا لَمْ
تَجِدْ
مَسَاغًا
رَجَعَتْ
إِلَى
الَّذِي
لُعِنَ
فَإِنْ كَانَ
لِذَلِكَ أَهْلًا
وَإِلَّا
رَجَعَتْ
إِلَى
قَائِلِهَا
قَالَ
أَبُو دَاوُد
قَالَ
مَرْوَانُ
بْنُ مُحَمَّدٍ
هُوَ رَبَاحُ
بْنُ
الْوَلِيدِ
سَمِعَ
مِنْهُ وَذَكَرَ
أَنَّ
يَحْيَى بْنَ
حَسَّانَ
وَهِمَ فِيهِ
Hz. Ebu'd-Derdâ,
Rasûlullah (s.a.v.)'in şöyle buyurduğunu söylemiştin
"Kul bir şey'e
la'net ettiği zaman o la'net semaya yükselir. Fakat (la'net çok korkunç bir
hadise olduğundan) gök kapıları (korkularından onu kabul etmek istemezler de)
hemen onun önünde kapanıverirler. Sonra yere iner; (fakat) onun önünde yer
kapıları da kapanır. Sonra (gidecek bir yer bulamadığından) sağa-sola
meyletmeye başlar. (Sağa ya da sola gitmek için de) bir izin bulamayınca
(gerçekten la'net edilmeye lâyık) ise lanet edilen kimseye döner. (Lâyık)
değilse lanet edene döner."
Ebu Davud der ki,
Mervan, Muhammed, senedinde bulunan Velid h.
Rebah'ın aslında Rebah
b. Velid olduğunu ve bu hadisi Nemraridan işittiğini söyledi. Yahya İbn Hassan
(ondan Velid İbn Rebah diye) bahsetmekle yanılmıştır.
İzah:
Tirmizî, birr
Lanet etmek, dua
yoluyla birşeyin Allah'ın rahmetinden kovulmasını ve uzaklaştırılmasını
istemektir. Belli bir şahsa bu manada kesin bir şekilde lanet etmek asla caiz değildir.
Ancak, Ebu Cehil gibi küfür üzere öldüğü kesin olarak bilinen kimselere lanet
etmekte bir sakınca yoktur. Binaenaleyh, zina isnadından dolayı, eşler
arasında başvurulan lâneüeşme olayında, lanetin yöneltildiği eş kesin bir
şekilde belli olmadığından sözü geçen lanetleşmede bir sakınca bulunmadığı
gibi, ölüp gitmiş olan bir kafir ya da bid'atçi için: "Eğer küfür
üzerinde ya da bid'at üzerinde Ölmüş ise Allah ona lanet etsin" demekte
de bir sakınca yoktur. Çünkü bu nevi lanette bir kesinlik (kat'îlik) yoktur.
Sadece bir şarta bağlılık (ta'lik) vardır.
"Allah hüllecîye
de hülle yaptırana da lanet etsin"[Ebû Davud, nikah] "Allah ribayı,
yiyene de yedirene de lanet etsin."
"Allah rüşvet
verene de alana da lanet etsin"
"Allah kendini
kadınlara benzeten erkeklerle, erkeklere benzeten kadınlara lanet etsin."
"Allah anne ile
çocuğunu ayıranlara Iânet etsin"
"Allah saçlarına,
başkalarının saçlarını ulayanlara Iânet etsin."[îbn Mâce, ticâret]
Mealindeki hadislerdeki
Iânet ise muayyen bir şahsa yöneltilmemiştir. Bilakis kimlikleri meçhul
kimselere yöneltilmiş bir lanettir. Bu sebeple bu nevi lanetlerde bir sakınca
yoktur.[Ebû Said Muhammed el-Hadimi, Berika, III, 241.]
Ama müslümana yakışan,
hiçbir kimseye Iânet okumamaktır. Çünkü Cenab-ı Hak İblis dahil herhangi bir
şeye Iânet etmemizi bize vâcib kılmamıştır. Zira Nebi (s.a.v.): "Mü'min
sövüp sayıcı lanet edici, hayasızca konuşucu ve edepsiz
değildir."[Tirmizî birr; Ahmed b. Hanbel, I, 405, 416.]
"Şüphesiz ki lanet
ediciler kıyamet günü ne şâhid olurlar ne de şefaatçi.."[ Ebû Dâvud, 4907
nolu hadis]
"Müslümana sövmek
fasiklıktır. Onunla savaşmak ise küfürdür.”[Müslim, iman]
“Ben lânetçi olarak
gönderilmedim”[Müslim, birr] buyurmuştur.